راه‌کارهای غلبه بر تنبلی (1)

تنبلی و اهمال‌کاری مسئله‌ای است که برای آن در جستجوی راه‌کار هستیم. قبل از اینکه در مورد راه‌کارهای غلبه بر تنبلی و اهمال‌کاری صحبت کنیم، با توجه به اینکه تنبلی از جنس “مسئله” است، ابتدا اشاره ای فهرست وار به  مهارت حل مسئله خواهیم داشت.

1

مهارت حل مسئله شامل 6 مرحله می‌باشد (در پست های بعدی به طور مفصل به مهارت حل مسئله می پردازیم):

  • تعریف دقیق از مسئله
  • تهیه فهرستی از راه حل‌های مختلف
  • ارزیابی مزایا و معایب انتخاب هر راه حل‌ و حذف موارد ناموثر
  • انتخاب راه‌حل مناسب
  • به کارگیری راه حل
  • ارزیابی

مهمترین بخش حل مسئله داشتن تعریفی دقیق از مسئله است. از خود بپرسید: “مسئله اصلی من چیه؟” خستگی؟ تردید؟ ترس از شکست؟ ناامیدی؟ رنج گریزی؟ نبود امکانات؟

تلاش کنید در یک جملۀ ساده و قابل فهم مسئله خود را تعریف کنید. وقتی بتوانید مسئلۀ خود را در یک جمله تعریف کنید آنگاه می‌توانید مراحل بعدی حل مسئله را به کار بگیرید و بر تنبلی خود غلبه کنید.

برای مثال فردی را در نظر بگیرید که مدتی است می خواهد در یک باشگاه تناسب اندام ثبت نام کند اما به دلایل مختلف تنبلی می کند. یک تعریف دقیق از مسئله می تواند این باشد که “شک دارم که باشگاه رفتن کمکی به تناسب اندامم کنه”

2

راه‌کارهای غلبه بر تنبلی

 در ادامه فهرستی از روش‌ها و راه‌کارهای غلبه بر تنبلی را ارائه می‌نماییم.

یک) روش تکه تکه خوردن کیک

Cake Slice

هر زمان که انجام کاری برای شما دشوار بود، تمام کارهایی را که به انجام دادن آن مربوط می‌شود در یک برگه فهرست نمائید (حتی ریزترین کارها). با تهیه این فهرست شما یک کار بزرگ را به کارها و وظایف کوچکتر تقسیم کرده‌اید و دیگر به چشم یک پروژه عظیم به آن نگاه نمی‌کنید. وقتی یکی از کارهای کوچک شده را انجام دهید برای انجام وظایف بعدی هم مشتاق می‌شوید و انگیزه پیدا می‌کنید. یادتان باشد برای فهرست کارها زمان تعیین کنید.

مطالعه
هیچ انسانی ذاتاً تنبل نیست

لائوتزو فیلسوف چینی می گوید یک سفر هزار مایلی با برداشتن یک قدم ساده شروع می شود که قدم ساده در اینجا تهیه فهرستی از کارهای کوچک می باشد.

4

 

تمرین:

یک) یکی از کارهایی را که به تاخیر انداخته‌اید انتخاب کنید. علل به تاخیر انداختن آن را مشخص کنید. یک تعریف دقیق برای مسئله خود داشته باشید. به روش “تکه تکه خوردن کیک” آن را حل نمایید.

دو) تا به حال کاری را به روش “تکه تکه خوردن کیک” انجام داده اید؟ اگر بله، تجربه خود را برای ما نیز بیان کنید.

مثالی برای تمرین یک:

5

نظرات و دیدگاه‌های شما برای ما بسیار ارزشمند است، به این دلیل که در تولید محتواهای آینده به ما کمک خواهید نمود و همچنین نظردهی شما این سایت را فضایی یادگیرنده و آموزنده هم برای خودتان و هم برای دوستانتان خواهد نمود.

از شما دوستان و همراهان عزیز خواستاریم در بیان دیدگاه ها و تجربیات خود و انجام تمرین ها کوشا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *