راه‌کارهای غلبه بر تنبلی (2)

در این مطلب در تکمیل پست قبلی به ارائه راه‌کارهای غلبه بر تنبلی می‌پردازیم.

طرح پنج دقیقه‌ای

2

تصور کنید قرار است 50 لغت زبان انگلیسی را امروز یاد بگیرید اما حوصله اینکه در یک زمان پیوسته روی این موضوع وقت بگذارید، ندارید. در چنین مواقعی از طرح پنج دقیقه‌ای استفاده می‌کنیم. در این‌جا به خود متعهد می‌شوید به‌جای اینکه تمام این لغات را یک‌جا حفظ کنید، تنها پنج دقیقه از وقت خود را صرف انجام این کار خواهید کرد (هر تعداد لغت که حفظ شدید). در پایان پنج دقیقه مجاز هستید به کار دیگری بپردازید. در صورت تمایل هم می توانید پنج دقیقه جدید را تکرار کنید.

می‌توانید ساعت یا گوشی خود را تنظیم کنید که سر پنج دقیقه زنگ بزند. در پایان پنج دقیقه اگر تمایل به انجام کار نداشتید از آن دست بکشید، اما زمان پنج دقیقه بعدی را مشخص نمایید.

همچنین طرح پنج دقیقه‌ای می تواند برای انجام کاری مناسب باشد که اصلا رغبتی به انجام آن ندارید (مانند تمیز کردن اتاق)، به دلیل اینکه صرف زمان اندک پنج دقیقه عذاب‌آور نیست و در طی این زمان قدمی هر چقدر کوچک اما مثبت در اجرای آن کار برداشته‌اید.

زشت ترین قورباغه‌ات را اول بخور

3

همیشه در برنامۀ کاری خود به لحاظ انجام کار با سه نوع کار روبرو هستیم. کارهای راحت، کارهای متوسط و کارهای سخت. معمولاً شما با کدام کار شروع می‌کنید؟

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اکثراً با انجام کارهای راحت شروع می‌کنیم اما برای به پایان رساندن کارها انرژی و تمرکز لازم را نداریم. آقای برایان تریسی در کتاب معروف خود “قورباغه‌ات را قورت بده” کار را به قورباغه‌ای تشبیه می‌کند که ما هر روز باید آن را بخوریم و از آنجایی که قورباغه موجودی زشت و نفرت‌انگیز است و ما مجبور به خوردن آن هستیم، پس بهتر است زشت‌ترین قورباغه (استعاره از سخت ترین کار و البته پربازده ترین) را ابتدای روز بخوریم. با توجه به اینکه در ابتدای روز بیشترین انرژی را داریم پس منطقی است سخت‌ترین و پربازده‌ترین کارمان را در این زمان انجام دهیم. از طرفی به لحاظ حسی انجام سخت‌ترین کار بار روانی مثبتی ایجاد می‌کند که ما را تا آخر روز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و انرژی لازم برای انجام کارهای بعدی را به ما می‌دهد.

مطالعه
راه‌کارهای غلبه بر تنبلی(3)

ترازنامه

4

ترازنامه در سطح شرکت‌ها به عنوان ابزاری برای جمع‌بندی شرایط مالی شرکت در یک زمان مشخص به کار گرفته می‌شود و در سطح فردی به ما کمک می‌کند یک دید کلی از پیامد انجام دادن و انجام ندادن کارها بدست آوریم.

روش کار به این ترتیب است که یک جدول با دو ستون رسم کنید، در یکی از ستون‌ها پیامدهای انجام دادن کار را و در ستون دیگر پیامدهای انجام ندادن کار را بنویسید. با تهیه این جدول و ارزیابی آن ما تصویری از پیامد انتخابمان بدست می‌آوریم و می‌توانیم تصمیم بهتری برای انجام دادن و انجام ندادن یک کار بگیریم. در واقع ترازنامه کمک می‌کند تا شما بهترین انتخاب را داشته باشید و درست‌ترین کار را انجام دهید.

در این دو پست شما با چهار راه‌کار برای غلبه بر تنبلی آشنا شده‌اید که می‌توانید با توجه به ماهیت کاری که انجام آن را به تعویق انداخته‌اید از این راه‌کارها استفاده نمائید.

تمرین:

1) همین حالا یکی از کارهایی را که به تعویق انداخته‌اید انتخاب نمایید و با روش پنج دقیقه‌ای انجام آن را امتحان نمایید. ببینید در پنج دقیقه چه میزان از کار را انجام می‌دهید؟ آیا بعد از انجام آن حس بهتری دارید؟ آیا بعد از پنج دقیقه باز هم دوست دارید ادامه دهید؟

2) از راه‌کار “خوردن زشت ترین قورباغه” برای اولویت‌بندی فعالیت‌هایتان در یک روز پرکار استفاده نمائید.

3) یکی از کارهایی را که انجام نداده‌اید به روش ترازنامه ارزیابی و اقدام لازم را انجام دهید.

 

  •  مثالی برای تمرین 1)

list-1

  • مثالی برای تمرین 2)
مطالعه
راه‌کارهای غلبه بر تنبلی (1)

list-2

 

نظرات و دیدگاه‌های شما برای ما بسیار ارزشمند است، به این دلیل که در تولید محتواهای آینده به ما کمک خواهید نمود و همچنین نظردهی شما این سایت را فضایی یادگیرنده و آموزنده هم برای خودتان و هم برای دوستانتان خواهد نمود.

از شما دوستان و همراهان عزیز خواستاریم در بیان دیدگاه ها و تجربیات خود و انجام تمرین ها کوشا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *