هوش هاي چندگانه

سوال غلط: آيا باهوش هستم؟

پاسخ به سوال بالا، یا بله است يا خير، یعنی هم می تواند پاسخی امیدوارکننده داشته باشد هم پاسخی ناامیدکننده؛ که البته در نظام آموزشی ما اکثر پاسخ ها به سمت پاسخ ناامیدکننده می رود. اتفاقي كه سالهاست در ارزيابي هاي جامعه و مدرسه افتاده است و دريغا كه هنوز هم مي افتد.

سوال درست: در چه زمينه اي باهوش هستم؟

پاسخ به اين سوال مي تواند اميدوار كننده باشد چرا كه هر كدام از ما حتما در زمينه اي خاص استعداد بيشتري نسبت به اطرافيان خود داريم.

هوارد گاردنر (Howard Gardner) استاد روانشناسي دانشگاه هاروارد معتقد است كه مي‌بايستي مفهوم وسيع تري از استعداد در ذهن داشت. او تأكيد دارد كه مهمترين كمك آموزشي كه مي توان براي دانش آموز داشت اين است كه او را در مسير شناسايي استعداش و بكارگيري آن استعداد همراهي كنيم.

howard_gardner

گاردنر معتقد است كه هوش از مهارتهاي مختلفي تشكيل مي شود. يك نفر ممكن است بتواند با شنيدن صداي يك پرنده نوع آن پرنده را تشخيص دهد؛ ديگري ممكن است استعداد خاصي در يادگيري سازهاي مختلف داشته باشد و نفر ديگر براحتي و در زماني كوتاه مي تواند با ديگران ارتباط صميمانه برقرار كند.

گاردنر در فرضيه “هوش هاي چندگانه” خود كه حاصل تحقيقي در دانشگاه هاروارد است، وجود حداقل هشت هوش را در مغز انسان شناسايي كرده است:

١) هوش زبان شناختي

٢) هوش تصویری – فضايي

٣) هوش موسيقيايي

٤) هوش منطقي – رياضي

٥) هوش حركات بدني

٦) هوش ميان فردي

٧) هوش درون فردي

مطالعه
در آینده چه کاره بشم؟

8) هوش طبیعت گرا

multiple intelligences

در مطالب بعدي به توضيح انواع هشت هوش مي پردازيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *