هوش هيجاني چيست؟

در سال ١٩٨٩ هنگامي كه دو روانشناس به نام هاي جان ماير از دانشگاه نيوهمپشاير و پيتر سالووي از دانشگاه ييل نظريه اي را مطرح كردند كه هم به موضوع هوش مي پرداخت هم به موضوع هيجان، نظريه هوش هيجاني شكل رسمي به خود گرفت و از اوايل دهه ١٩٩٠ به عنوان يكي از شاخص هاي زندگي موفق مطرح شده است.

در مورد اينكه هوش هيجاني چيست تعاريف متعددي مي توان ارائه داد؛ به طور عمومي هر عاملي را كه سبب موفقيت فرد شود و ربطي به محاسبات فني و استدلالي فرد (آي كيو = IQ) نداشته باشد مي گويند: هوش هيجاني.

IQ-vs-EQ copy

به طور تخصصي هم كه بخواهيم به موضوع بپردازيم باز هم پژوهشگران مختلف تقسيم بندي هاي متعددي را در مورد هوش هيجاني انجام داده اند كه به تقسيم بندي يكي از محبوب ترين نويسندگان اين حوزه (دانيل گلمن) مي پردازیم. گلمن هوش هيجاني را در پنج مؤلفه ارائه مي دهد:

  • خودآگاهي: آگاهي از احساسات و حالت هاي دروني خود در موقعيت هاي مختلف مثلا سر جلسه امتحان، آشنايي با يك فرد جديد، …

خودآگاهی

  • خود تنظيمي: مديريت احساسات و حالت هاي دروني؛ مثلا مديريت احساس خجالتي كه در آشنايي اوليه با فردي جديد برايتان ايجاد مي شود كه نتيجه اين مديريت احساس برگشت به حالت تعادل است

خود تنظیمی

  • انگيزش: برخورداري از احساسات و هيجاناتي است كه به فرد در رسيدن به هدفش كمك مي كند مثلا اينكه بواسطه داشتن انگيزه بالا به سرعت ياد مي گيرد كه چگونه با فردي صميمي شود

Employee-Motivation1

  • همدلي: درك احساسات، نيازها و علايق ديگران

همدلی

  • مهارتهاي اجتماعي: برخورداري از توانايي متقاعد كردن ديگران در راستاي رسيدن به هدف خود

مهارت هاي اجتماعي

در نوشته های بعدي توضيحات بيشتري در مورد هوش هيجاني و مؤلفه هاي آن برايتان ارائه مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *