شناسایی رفتارهایی که باعث می‌شوند دیگران از ما فاصله بگیرند

getting-away-1تا به حال به پاسخ این سوال فکر کردید، که چه عواملی باعث می‌شود بین ما و دیگران فاصله ایجاد شود و هر روز از ما دورتر شوند؟

بعضی از رفتارها و شیوه‌های ارتباطی هستند که باعث بیگانه شدن دیگران با ما می‌شوند و اگر به رفتار خود ادامه دهیم به جایی می‌رسیم که هیچ کس دیگر حاضر به ارتباط با ما نخواهد بود. مارشال روزنبرگ برای این رفتار اصطلاح «ارتباط بیگانه ساز از زندگی» را انتخاب کرده است.

  • قضاوت اخلاقی

42598787 - an illustration of an angry judge cartoon character shouting and pointing at the viewer

یکی از شکل‌های ارتباط بیگانه‌ساز از زندگی قضاوت اخلاقی است:

“سعید اصلا اخلاق نداره”، “اونها خانوادگی تنبلن”، “پارسا خیلی ولخرجی میکنه”، “اون احمقه” و… ما وقتی شروع به سرزنش، اهانت، تحقیر، برچسب زدن، انتقاد، عیب جویی و مقایسه می‌کنیم در حال قضاوت کردن هستیم. هر وقت ارزش‌های خودمان را معیار قرار دهیم و هر چیز دیگر را غلط یا بد بدانیم دچار قضاوت شده‌ایم. در واقع ما به جای توجه به رفتارهای خود به دنبال این هستیم که دیگران چقدر بد و غلط رفتار می کنند.

  • انکار مسئولیت

getting-away-3

گاهی ما فراموش می‌کنیم خود ما مسئول نحوه فکر کردن و چگونگی احساس و اعمال‌مان هستیم.

“امروز خواب موندم، مامانم صبح بیدارم نکرد.”

“من سیگار می‌کشم، چون همه می‌کشند.”

“تو باعث میشی من حالم خوب نباشه”

“من به استاد دروغ گفتم، خب همه دروغ میگن.”

“همکلاسیای امسالم باعث شدن سر کلاس خیلی خوب به درسا گوش ندم”

وقتی مسئولیت رفتار خودمان را نمی‌پذیریم و علت را در دیگران جستجو می‌کنیم، باعث می شود هیچ‌وقت دنبال راه‌حل برای اشتباهات خود نباشیم و در روابط هم دچار مشکل شویم.

  • امر کردن
مطالعه
می‌خواهم کمی مهربون تر باشم

getting-away-4

امر کردن  یکی دیگر از شکل های ارتباط بیگانه‌ساز از زندگی است و در فرهنگ ما بسیار رایج است، به ویژه افرادی که قدرت بیشتری دارند. معمولا شخصی که از امری سرپیچی نماید به صورت آشکار و پنهان مورد تنبیه و تهدید قرار می‌گیرد.

آرش به حمید: تا دو ساعت دیگه باید برنامه های تبلت رو نصب کنی وگرنه خودت میدونی. (گفتگوی امری)

آرش به حمید: برای تو امکان داره تا دو ساعت دیگه برنامه های تبلت رو نصب کنی؟ کار مهمی دارم. (گفتگوی همراه با تواضع)

شما کدام یک از گفتگوها را انتخاب می‌کنید؟ گفتگوی اول درخواست دستوری و آمرانه است وگفتگوی دوم درخواستی همراه با کمی تواضع. اگر شما نیز با ما هم نظر باشید گفتگوی دوم را انتخاب می‌کنید. ما هرگز نمی‌توانیم دیگران را به انجام کاری مجبور کنیم.

در این مطلب به سه مورد از رفتارهایی که باعث می‌‌شوند دوستان و خانواده از ما فاصله بگیرند و یا هر روز بیگانه تر شوند اشاره کردیم. با شناسایی این رفتارها در روابط خود و اصلاح و حذف آن‌ها می توانیم روابط پایداری تجربه کنیم.

تمرین:

یکی از روابط خود را که بهم خورده است یا دیگر مثل سابق نیست و از آن رضایت ندارید بخاطر آورید. بنظر شما کدام یک از سه ارتباط بیگانه‌ساز از زندگی بر آن تاثیرگذار بوده و تاثیر آن چه بوده است؟

برای مثال:

example

 

نظرات و دیدگاه‌های شما برای ما بسیار ارزشمند است، به این دلیل که در تولید محتواهای آینده به ما کمک خواهید نمود و همچنین نظردهی شما این سایت را فضایی یادگیرنده و آموزنده هم برای خودتان و هم برای دوستانتان خواهد نمود.

از شما دوستان و همراهان عزیز خواستاریم در بیان دیدگاه ها و تجربیات خود و انجام تمرین ها کوشا باشید.

مطالعه
می‌خواهم کمی مهربون تر باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *