راه‌کارهای غلبه بر تنبلی(3)

در این پست پنجمین و موثرترین روش را معرفی می‌کنیم: گفتگو با خود

گفتگوهای خود را بنویسید (این روش مناسب افرادی هست که نوشتن را دوست دارند)

laziness-5-2

ترم تازه شروع شده و خبری از امتحان و درس نیست تصمیم می‌گیرید برای آخر هفته دوتا فیلم خوب ببینید و یه قرار استخر بگذارید.آخر هفته تمام می‌شود نه فیلمی دیدید نه استخر رفتید. هرچه فکر می‌کنید کار خاصی هم نکردید، حس خوبی ندارید،کارهایی را که می‌خواستید انجام ندادید. اینجا لازم است یک صحبت همدلانه با خودتون داشته باشید. شروع کنید به نوشتن، ممکن از خود بپرسید “آخه چه جوری بنویسیم؟ اصلا چی بنویسم؟ نمی‌دونم از کجا شروع کنم؟” می‌توانید پیشنهاد ما برای نوشتن را امتحان کنید:

احساس خود را از کاری که به تعویق انداختید بنویسید. نسبت به فیلم دیدن یا استخر رفتن چه احساسی دارید؟ چه احساسی از به تعویق انداختن آن‌ها دارید؟ چه اقدام مفیدی می‌توانید انجام دهید؟ چه کاری می‌کنید؟ زمانش مشخصه؟  شما  می‌توانید این گفتگوها را هر روز با خود داشته باشید و در یک دفتر ثبت کنید.

با نوشتن شناخت خوبی از احساسات و هیجانات خود بدست می آورید، متوجه دلایل رفتارهای خود می‌شوید و آرامش خوبی را تجربه می‌کنید.

در تنهایی یا روبروی آینه با خود گفتگو کنید

laziness-5-3

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که میانه خوبی با نوشتن ندارید حتما این شیوه را امتحان کنید، به جای نوشتن به اتاق خلوتی بروید و یا روبروی یک آینه، باصدای بلند با خود حرف بزنید. خیلی رک و صادق باشید. ازخود بپرسید چرا کارها انجام نمی‌شود؟ از کارهایی که می‌خواهید انجام دهید بگویید، مثلاً: بگویید همین الان با بچه ها تماس می‌گیرم و قرار استخر رو برای آخر این هفته هماهنگ میکنم نه اینکه بگویید باید قرار استخر رو همانگ کنم. از کارهایی که می‌خواهید انجام دهید بگویید، نه کارهایی که باید انجام دهید.

مطالعه
راه‌کارهای غلبه بر تنبلی (1)

گفتگو های خود را ضبط (Record) کنید

laziness-5-4

صحبت با خود تاثیر قدرتمندی دارد و اگر این صحبت ها رو ضبط کنیم تاثیر آن چند برابر می شود. در مواقعی که حال روحی خوبی دارید، صحبت های خود را ضبط کنید و در مواقعی که کارها را به تعویق می‌اندازید به آن گوش دهید. صدای پر انرژی شما می‌تواند حال شما را خوب کند و انگیزه حرکت پیدا کنید.

هر زمان که احساس خوبی دارید می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و در زمان مناسب گوش دهید.

براساس نظر پژوهشگران گفتگو با خود روی نگرش فرد،کنترل فرد بر خود و مشخص کردن اولویت‌ها تاثیر می‌گذارد و هر سه این عوامل باعث کاهش تنبلی و کارهای به تعویق افتاده می‌شود.

تمرین:

شما کدام روش را برای گفتگو با خود انتخاب می کنید؟ برای یکی از موارد تنبلیتان این روش را امتحان کنید.

نظرات و دیدگاه‌های شما برای ما بسیار ارزشمند است، به این دلیل که در تولید محتواهای آینده به ما کمک خواهید نمود و همچنین نظردهی شما این سایت را فضایی یادگیرنده و آموزنده هم برای خودتان و هم برای دوستانتان خواهد نمود.

از شما دوستان و همراهان عزیز خواستاریم در بیان دیدگاه ها و تجربیات خود و انجام تمرین ها کوشا باشید.

2 دیدگاه برای “راه‌کارهای غلبه بر تنبلی(3)

    • fanoos421 گفته:

      آفرین دارید.. کسی که بلد باشه درست گفتگوی درونی داشته باشه در بسیاری از موقعیت‌های زندگی توان واکنش‌های درست دارد. چنین فردی این توان را دارد که در برابر موانع معمول زندگی برخورد درستی از خودش نشان دهد و به نتایج مطلوب برسد.
      خیلی عالیه که شما چنین ویژگی خوبی دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *